Sample text


Seuntai madah untuk dihayati...Setitis ilmu itu bisa mencairkan selautan kejahilan yang bersarang di pelupuk rona hati, Iman itu dinding taqwa sedangkan taqwa itu perisai hati, Yang memusnahkan pastilah nafsu, di layan jangan, di lawan pun jangan, di didik perlu, di asuh mesti, Apapun yang terjadi ikhlas menjadi ubat penawar segalanya Yakin kepada Allah,kebahagiaan pasti menanti di Taman Syurga...

Tuesday, April 24, 2012

Apa itu kejayaan????


Rata2 mahasiswa , pakar motivasi dan psikologi bercakap mengenai kejayaan. Ibu bapa mahupon anak-anak berjaya. Ramai beranggapan kejayaan adalah apa yang dicapai ataw diperolehi.
Success (kejayaan) = what we have (apa yg kita ada)

Benarkan definisinya sedemikian?

Sekiranya definisi di atas digunakan sebagai ukuran kejayaan, manusia2 berikut akan termasuk sebagai org yg berjaya:

·         Pencuri, perompak, penipu yang mungkin mempunyai harta yang bnyk hasil penipuan mereka akan diaggap sebagai org yg berjaya.

·         Pekerja atau pegawai yg rasuah, naik pangkat dengan politik kotor di tempat kerja juga akan dianggap berjaya.

·         Mereka yg dilahirkan dalam keluarga org kaya, tanpa usaha  mereka mewarisi harta ibu bapa mereka, juga akan dianggap berjaya.

·         Org2 yang tidak solat, ingkar kepada Allah, selalu melakukan maksiat tetapi hartanya banyak, juga masuk dalam kategori org yg berjaya.

·         Seorang pelajar yg lulus cemerlang tetapi jahil agama, tidak solat, tidak menutup aurat juga dianggap berjaya.

Ini bermakna definisi di atas bukan kejayaan yang sebenarnya. Ia adalah definisi yang salah sama sekali.

Apakah definisi kejayaan yang sebenar????

Dalam buku “Profile of Success” yang ditulis oleh seorang penulis barat menyebut :
Success (kejayaan) = what we do  (apa yang dilakukan).

Ia bukannya apa yang dicapai ataw dimiliki. Ini adalah peraturan alam yang bukan sahaja disebut dalam al-Quran, tetapi diterima sendri oleh orang bukan islam.

Itulah sebabnya Allah s.w.t  mengukur kejayaan manusia berdasarkan perbuatan (apa yang dilakukan) bukan apa yg dicapai.

Firman Allah s.w.t  yang bermaksud :

(Allah) Yang menciptakan mati dan hidup untuk menguji siapakah di antara kamu yang lebih baik amalannya (yakni perbuatannya bukan pencapaiyannya).

(Al-Mulk :67:2)

No comments:

Post a Comment