Sample text


Seuntai madah untuk dihayati...Setitis ilmu itu bisa mencairkan selautan kejahilan yang bersarang di pelupuk rona hati, Iman itu dinding taqwa sedangkan taqwa itu perisai hati, Yang memusnahkan pastilah nafsu, di layan jangan, di lawan pun jangan, di didik perlu, di asuh mesti, Apapun yang terjadi ikhlas menjadi ubat penawar segalanya Yakin kepada Allah,kebahagiaan pasti menanti di Taman Syurga...

Saturday, February 25, 2012

KISAH ORANG BUTA, BOTAK DAN PENYAKIT KUSTA

Abu Hurairah r.a meriwatkan bahawasanya Rasulullah S.A.W pernah menceritakan sebagai berikut :

Dikalangan Bani Israil terdapat 3 org, yg satu berpenyakit kusta, yg satu botak & yg satu lagi buta. Allah hendak menguji mereka, lalu diutuslah Malaikat mendatangi mereka.

Kepada yang berpenyakit kusta, Malaikat bertanya, Apakah yg paling engkau inginkan? Ia menjawab : Warna yg baik, kulit yg baik, agar kulitku yg kotor dan tidak disukai org ini segera lenyap. Org tersebut kmdn diusap oleh Malaikat, seketika itu penyakitnya yg tampak kotor lenyap & warna kulitnya berubah menjadi baik.
Setelah itu Malaikat bertanya lagi : Kekayaan apakah yg kau inginkan? Ia menyahut : Unta. Malaikat memberi seekor unta sedang mengandung sambil berkata : Mudah-mudahan Allah memberkatimu dengan unta ini.

Malaikat itu kemudian datang kepada org yg botak& bertanya : Apakah yang paling kau inginkan? Ia menjawab : Rambut yg bagus agar org tidak mengejekku lagi. Kepalanya diusap oleh Malaikat dan seketika itu botaknya hilang dan tumbuh rambut yg bagus.
Malaikat bertanya lagi : Kekayaan apakah yg paling kau inginkan? Ia menyahut : Lembu! Oleh Malaikat ia diberi seekor lembu yg sedang bunting, seraya berkata : Mudah-mudahan Allah memberkatimu dengan lembu ini.

Malaikat itu kmdn datang kepada org yang buta & bertanya : Apakah yg paling kau inginkan?Ia menjawab : Supaya Alah mengembalikan penglihatanku. Matanya diusap oleh Malaikat dan Allah memulihkan kembali penglihatannya.
Malaikat bertanya lagi : Kekayaan apakah yg paling kau inginkan? Ia menyahut : Kambing. Oleh malaikat ia diberi seekor kambing yang hampir melahirkan.

Beberapa waktu kemudian, baik unta, lembu & kambing yang diberikan Malaikat semuanya berkembang biak, sehingga masing-masing dari tiga orang itu mempunyai sumber-sumber penghasilan dari ternaknya sendiri-sendiri. Yang satu dari unta, yg satu dari lembu dan yg satu lagi dari kambing.

Pada suatu saat, Malaikat datang kembali dlam bentuknya seperti dahulu, dan bertanya kepada orang yang disembuhkan dari penyakit kusta: Aku ini org miskin, kehabisan bekal dalam perjalanan jauh, dan hari ini aku tidak mempunyai bekal dalam perjalanan jauh, dan hari ini aku tidak mempunyai bekal untuk dimakan, kecuali bila Allah menolongku melalui anda. Demi Allah yang telah memberimu warna kulit yg bagus, aku minta seekor unta agar aku dapat melanjutkan perjalanan. Org itu menyahut : Banyak sekali yg telah saya keluarkan untuk menolong orang.

Malaikat itu lalu bertanya : Aku seolah-seolah pernah mengenal anda. Bukankah anda dahulu seorang yang berpenyakit kusta?, dicemuh org ramai & hidup melarat? Ia menyahut dengan bongkak : Kekayaaanku ini adalah warisanbesaryg berasal dari nenek moyangku. Malaikat menyahut : Bila anda bohong, Allah akan mengembalikan anda kepada keadaan anda dahulu.

Malaikat kemudiannya datang kepada org yg dahulunya botak, dlm bentuknya seperti di masa lalu. Kepadanya Malaikat berkata sama seperti yang dikatakannya kpd org yg dahulunya berpenyakit kusta. Dan juga menerima jawapan yg sama.

Kmdn Malaikat dtg kepada org yg dahulunya buta, dlm wujudnya yg sama seperti pada waktu datang menyembuhkan butanya. Ia mengatakan yg sama dgn apa yg telah dikatakannya kepada dua org sebelumnya. Org yg dahulunya buta itu menjawab, Aku dahulu buta, kmdn Allah mengembalikan penglihatanku. Oleh kerana itu, silalah anda ambil apa yg anda mahu& anda boleh tinggalkan apa yg anda tidak mahu. Demi Allah, aku tidak akan mempersulitkan anda mengambil sesuatu krn Allah!
Malaikat bersahut, Tidak! jagalah hartamu baik-baik. Kalian hanya diuji....Allah redha kepada Anda, dan murka terhadap dua orang teman anda...
(Al-Bukhari)

Demikianlah kiah Nabi SAW yg menggambarkan betapa murkanya Allah terhadap seorang hambaNYA yg tidak menepati janji kepadaNYA. Dan menunjukkan bahawa kesusahan & kesenangan, kedua-duanya merupakan Ujian Allah belaka.

No comments:

Post a Comment