Sample text


Seuntai madah untuk dihayati...Setitis ilmu itu bisa mencairkan selautan kejahilan yang bersarang di pelupuk rona hati, Iman itu dinding taqwa sedangkan taqwa itu perisai hati, Yang memusnahkan pastilah nafsu, di layan jangan, di lawan pun jangan, di didik perlu, di asuh mesti, Apapun yang terjadi ikhlas menjadi ubat penawar segalanya Yakin kepada Allah,kebahagiaan pasti menanti di Taman Syurga...

Monday, February 10, 2014

Nilai manusia pada kebaikan...


Merenung  sedalam-dalam kepelusuk kalbu  aku mencari  sinaran Rabbku, melihat manusia itu kurang sifat anggota pada fizikalnya saat itu hati sayu, tabahnya manusia itu. Berbanding manusia yang sempruna sifatnya. Bila ada seolah-olah tiada, bila tiada, barulah terasa untuk ada. Menjalar satu persoalan, “ apakah perasaan ku ini belas kasihan sebagai seorang manusia ataupun atas nama Rabbku?.”

Melempar jauh renungan memikirkan orang kafir juga melakukan kebaikan, ada belas kasihan dan kadang-kadang melebihi  belas kasihan daripada seorang islam. Terkesima seketika, apa yang mereka ketawakan di kedai kopi itu aku biarkan saja. Tiada selera untuk endah bersama.

Muslim itu apa sebenarnya, melakukan kerja-kerja dakwah atas nama jenama, atau dasar jawatan yang diterima?

Program-program berjenama dakwah dan ternama?

Berjaya mempengaruhi orang lain dengan ucapan yang gah bergema-gema  dgn nada gaya berbunga-bunga?

Berada dalam bulatan gembira, lalu menjenamakan ia sebagai usrah, sambil terhibur dengan gelagat yang disimpulkan atas nama kekeluargaan, lalu dikatakan kamilah Muslim itu, kami sedang membina kebaikan bersama?

Hari demi hari aku mencari  nilai kemanusiaaan itu pada setiap muslim yang berada disampingku, fikiranku menangkap setiap apa yang mereka lakukan, dengan sedikit akal, aku mempersoalkan diriku dengan apa yang berlaku dihadapanku, apa bezanya muslim itu dengan non muslim? Jawapanya  tersimpan  didalam dairi hatiku,  sebagai motivasi kehidupan harianku,  untuk mengungkapkannya sungguh lidahku kelu jariku kaku.

‘Kalaulah dosa itu berbau, nescaya tiada yang akan memghampiriku’

“Peluh yang berbau ini, adakah terhasil daripada dosa dalaman yang menimbun?” Soal si A.

Si B selamba menjawab “ agaknye, mungkin itu dosa  yang terlalu memenuhi batilnya sehingga melimpah, terzahir daripada bau peluh manusia”  

tetiba si A terus teringat akan dialog ringkas yang mana seorang bertanya kepada cendekiawan, kenapa langit itu bersih?

Beliau tersenyum lalu menjawab ringkas

"kerana manusia tidak tinggal di sana"



No comments:

Post a Comment