Sample text


Seuntai madah untuk dihayati...Setitis ilmu itu bisa mencairkan selautan kejahilan yang bersarang di pelupuk rona hati, Iman itu dinding taqwa sedangkan taqwa itu perisai hati, Yang memusnahkan pastilah nafsu, di layan jangan, di lawan pun jangan, di didik perlu, di asuh mesti, Apapun yang terjadi ikhlas menjadi ubat penawar segalanya Yakin kepada Allah,kebahagiaan pasti menanti di Taman Syurga...

Wednesday, February 5, 2014

Satu kisah menarik ketika mana Yusuf Nada di dalam penjara, polis menahan ulama terkenal, iaitu Muhammad Al-Qaraxi yg berusi 80 tahun dalam keadaan tidak baik, Al-Qaraxi perlu memakai kaca mata berpreskripsi tinggi bagi melihat dan dalam keadaan demikianpun beliau masih kabur. Beliau dipermainkan oleh pegawai yang zalim, mereka merotan al-Qaraxi dan bertanya sama ada beliau nampak siapakah yang melakukannya. tidak kira apa jawapan yg diberi, mereka tetap memukul ulama itu.

sepanjang penyeksaan harian itu, muhammad al-Qaraxi mendoakan org yg memegang cemeti, "Semoga Allah memberi kamu kesihatan, anakku."

Yusuf nada yg masih muda waktu itu, marah melihat keadaan itu dan meminta supaya askar itu dilumpuhkan ataupun dipatahkan tangannya kerana memukul ulama tersebut. namun ulama itu menjeling kepada yusuf nada atas kata-kata beliau dan berkata, "yussuf anakku, Apakah manfaat yg aku dapat sekiranya tangannya lumpuh? adakah kamu lupa pada ayat al-Quran tentang pengampunan dan kemaafan?

-Bertapa ulama itu, kata-kata mereka melangkauwi apa yg berada di hadapan, tetapi org muda apa yg mereka perkatakan adalah cuma apa yg ada dihadapan mereka.

- Aku tertanya-tanya seandainya berlaku dalam kehidupanku, apa yg aku lakukan saat itu, yang pastinya itulah nilai yg terlalu berharga buat insan bertuah seperti mereka, terasa mahu saja aku berada pada situasinya, tetapi timpul persoalan, mampukah aku menghadapinya? sungguh Allah menguji atas kemampuan hamba-hambanya.

suatu ketika saidina Ali menangis, lalu sahabat bertanya kepadanya, mengapa engkau menangis wahai Ali, lalu beliau menjawab, sudah beberapa hari beliau berasa senang tanpa ada sebarang ujian, adakah Allah tidak sayang padanya lagi? soalan itu timbul dilubuk hatinya yang menyebabkan beliau menangis teresak-esak.

kalau hari ini aku bersenang lenang tanpa sebarang ujian, ataupun tanpa merasakan ujian yg hadir itu adalah ujian, persoalan itu timbul, lalu aku ini bagaimana?




No comments:

Post a Comment